پرچم فرانسه یکی از جذاب ترین و مشهورترین نمادها در تاریخ اروپا به حساب می آید که به عنوان سه رنگ فرانسوی و Le drapeau tricolore  فرانسه نیز شناخته می شود. در این متن نگاهی اجمالی به داستانی که پشت پرچم فرانسه نهفته است می اندازیم تا بیشتر با چگونگی شکل گیری آن آشنا شویم. با سیر و گشت همراه شوید.

تاریخچه پرچم فرانسه

این پرچم سه رنگ در طول مدت شکل گیری انقلاب فرانسه خیلی زیاد نمایش داده نشد، اما معنای انقلابی آن از پیش به تاریخچه ی کوتاهش متصل بود. بعد از سپری کردن یک دوره ی کوتاه (۱۸۳۰-۱۸۱۴) پس از شکست ناپلئون در نبرد واترلو، زمانی که پادشاهی بوربن به قدرت بازگشت و پرچم سفید فلور دلیس را بازسازی کرد، این باقی مانده ی پرچم فرانسه است.

پرچم فرانسه

خاستگاه این پرچم سه رنگ به طور جدایی ناپذیر با انقلاب فرانسه (۱۷۹۹- ۱۷۹۹) مرتبط است، اما پرچم فرانسه طی قرن ها و بسته به اینکه قدرت اداره ی کشور دست چه کسی بوده تغییر شکل یافته است. اولین پوشش پادشاهان فرانسه در اوایل ۱۲۰۰ یک تاج آبی بود که با گل های سوسن طلایی تزیین شده بود و پوشش متداول خانواده ی بوبورن که تا زمان انقلاب فرانسه در اواخر قرن ۱۶ بر این کشور حمکرانی می کردند نیز یک شنل سفید با گل های زنبق طلایی بود. در جریان انقلاب، ستیزه جویان فرانسوی در پوشش خود از رنگ های سفید و قرمز استفاده می کردند، که به پیروی از رنگ سلطنتی فرانسه و همچنین پرچم قرمز و آبی پاریس بود. در پایان ژوئیه ۱۷۸۹ هنگامی که نیروی ملی پلیس تشکیل شد، فرمانده ی آن، ماری جوزف یو گیلبرت دو متییر و مارکی د لافایت، یک نوار آبی و سفید و قرمز را به عنوان نشان افراد خود تعیین کردند. برخی معتقدند که این اولین باری بود که همزمان این سه رنگ به عنوان نمادی در فرانسه مورد استفاده قرار گرفت.



نوارهای پرچم فرانسه امروزه از عرض مساوی برخوردار هستند اما طرح اولیه ی آن دارای ابعاد زیر (بر حسب سانتی متر)  بود:


 ۳۰ (آبی)، ۳۳ (سفید) و ۳۷ (قرمز)