معرفی پرچم هندوستان

پرچم ملی هند یک مثلث مستطیل شکل افقی متشکل از رنگ های  زعفرانی ، سفید و سبز است که نماد آشوکا چاکرا  یک چرخ دنده   ۲۴ پره  به رنگ آبی در مرکز آن قرار دارد. این فرم در جلسه کنونی مجلس مؤسسان در 22 ژوئیه 1947 به تصویب رسید و در 15 آگوست 1947 به پرچم رسمی سلطه هند تبدیل شد. این پرچم بعداً همانند جمهوری هند حفظ شد. در هند ، اصطلاح "سه رنگ" (هندی: तिरंगा ، romanized: Tiraṅgā) تقریباً همیشه به پرچم ملی هند اشاره دارد. این پرچم بر پایه پرچم سواراج است ، پرچمی از کنگره ملی هند که توسط پینگالی ونکایا طراحی شده است.

 

پرچم هند

 

طبق قانون ، این پرچم از خادی ساخته می شود ، نوع خاصی از پارچه یا ابریشم دستبند که توسط مهاتما گاندی ساخته شده است. مراحل تولید و مشخصات این پرچم توسط دفتر استانداردهای هند ارائه شده است. حق تولید این پرچم توسط کمیسیون توسعه و صنایع روستایی خدی وجود دارد که آن را به گروه های منطقه ای اختصاص می دهد. از سال 2009 ، Karnataka Khadi   Gramodyoga Samyukta Sangha تنها تولید کننده پرچم بوده است.

 

استفاده از پرچم توسط قانون پرچم هند و سایر قوانین مربوط به نشان های ملی اداره می شود. قانون اصلی ممنوعیت استفاده از پرچم توسط شهروندان خصوصی به جز در روزهای ملی مانند روز استقلال و روز جمهوری است. در سال 2002 ، با شنیدن درخواست تجدیدنظر از یک شهروند خصوصی به نام نوین جیندال ، دیوان عالی هند به دولت هند دستور داد تا این قانون را اصلاح کند تا امکان استفاده از پرچم توسط شهروندان خصوصی فراهم شود. پس از آن ، کابینه اتحادیه هند این قانون را اصلاح کرد تا امکان استفاده محدود فراهم شود. این قانون در سال 2005 بار دیگر اصلاح شد تا امکان استفاده اضافی از جمله سازگاری با فرم های خاص لباس فراهم شود. قانون پرچم همچنین حاکی از پروتکل اهتزاز پرچم و استفاده از آن در رابطه با سایر پرچم های ملی و غیر ملی است.

جزئیات طراحی و ساخت:

 

مطابق قانون پرچم هند ، پرچم هند نسبت دو به سه دارد (در جایی که طول پرچم 1.5 برابر عرض است). هر سه نوار پرچم (زعفران ، سفید و سبز) دارای طول یکسانی می باشند. اندازه آشوکا چاکرا در کد پرچم مشخص نشده است ، اما دارای بیست و چهار علامت است که به طور مساوی فاصله دارند. در بخش 4.3.1 از "IS1: استانداردهای تولید برای پرچم هند" ، نمودار وجود دارد که اندازه ابعاد چاکرا را در 9 اندازه خاص پرچم ملی نشان می دهد. در هر دو پرچم کد و IS1 ، آنها خواستار چاپ یا نقاشی رنگ Ashoka Chakra در هر دو طرف پرچم به رنگ آبی دریایی هستند.